Iedzīvotāji nezina, ka par braukšanu bez OCTA var tikt sodīti daudzkārtīgi

Pamatojoties uz noslēgto līgumu par fotoradaru programmatūras pilnveidošanu, kopš 2010. gada rudens uz ceļiem izvietotie fotoradari fiksē ne tikai atļautā ātruma pārkāpumus, bet arī transportlīdzekļus, kas piedalās ceļu satiksmē bez OCTA un derīgas tehniskās apskates. Tomēr kā atzīst Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs sabiedrība vēl joprojām nav informēta, ka automašīnas vadītājs vienas dienas laikā var tikt sodīts pat vairāk kārt par braukšanu bez OCTA, ja viņa pārkāpums tiks fiksēts fotoradarā.

„Pēc mūsu rīcībā esošās informācijas cilvēki pilnībā nav informēti, ka fotoradari fiksē ne tikai ātruma pārkāpējus, bet arī tos autovadītājus, kuri ikdienā brauc bez OCTA polises. Turklāt sabiedrībā valda mīts, ka par vienu pārkāpumu var sodīt tikai vienu reizi dienā, kaut mums ir bijuši gadījumi, kad cilvēki vienas dienas laikā saņem piecus administratīvā pārkāpuma protokolus. Rezultātā – cilvēki ir neizpratnē un nepatīkami pārsteigti, tomēr sodu nākas maksāt par katru šādu gadījumu”, situāciju skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Uz šo brīdi Satiksmes uzraudzības biroja rīcībā ir 4 pārvietojamie fotoradari, kas fiksē transportlīdzekļa ātrumu, bez tā apstādināšanas. Turklāt, kā atzīst Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Prevencijas pārvaldes Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieka vietnieks Andris Locs, fotoradari ir efektīvs instruments kā nodrošināt ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas kontroli, no administratīvo resursu aspekta.

„Fotoradari izslēdz subjektivitāti, arīdzan cilvēcisko aspektu. Nākotnē palielinot fotoradaru skaitu, prognozējam, vēl efektīvāk cīnīties ar vieglprātīgiem autovadītājiem. Šobrīd daudzi autovadītāji paļaujas uz aklu laimi, uzskatot, ka viņi nebūs tie, kas nokļūs nelaimē. Braukšana bez OCTA ir ļoti nopietns pārkāpums, līdz ar ko sods 60 Ls ir adekvāts. Turklāt sabiedrībai jāņem vērā, ka par braukšanu bez OCTA vienas dienas laikā autovadītājs var tikt sodīts piecas, desmit un pat vairāk reizes, ja šo pārkāpumu fiksēs fotoradars. Līdz ar ko kopējā summa ko var samaksāt par vienas dienas braukšanu bez OCTA var būt vairāki simti latu”.

OCTA likums tika ieviests ar mērķi aizsargāt ceļu satiksmes negadījumos cietušo trešo personu intereses. Iegādājoties OCTA polisi, transportlīdzekļa īpašnieks apdrošina savu civiltiesisko atbildību un apdrošinātājs atlīdzinās viņa nodarītos zaudējumus citai personai vai tās īpašumam, ja tie būs radušies ceļu satiksmes negadījuma rezultātā. Tomēr, ja transportlīdzekļa īpašnieks nav iegādājies OCTA polisi un viņš ir izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, visus izdevumus segs pats vainīgais transporta līdzekļa vadītājs vai īpašnieks.

„Kā liecina prakse, bieži bez OCTA polisēm brauc bezatbildīgi autovadītāji, kuriem ir ieradums lietot alkoholu un reibumā sēsties pie stūres, kā arī agresīva tipa autovadītāji. Tomēr šie autovadītāji neapzinās, kādas būs sekas, ja iekļūs ceļu satiksmes negadījumā. Un tikai likumsakarīgi ir tas, ka šo autovadītāju izraisītie negadījumi ir daudz smagāki nekā citos gadījumos. Līdz ar to zaudējumu summas var sniegties vairākos simtos un pat daudzos tūkstošos latu”, situāciju raksturo Juris Stengrevics.

Saskaņā ar LTAB rīcībā esošo informāciju, apmēram 3 % transportlīdzekļu piedalās ceļu satiksmē bez OCTA polises. Neraugoties uz iepriekš veiktajām informatīvajām kampaņām arī turpmāk tiek plānots skaidrojošais darbs par OCTA polises nepieciešamību, kā arī tiek plānoti pastiprināti policijas reidi, kuros fokusa punkts būs OCTA polišu pārbaude.

draugiem.lv ieteikt draugiem

Ir viedoklis?